Nycklar, nyckelbrickor
Många av fastighetens portar och dörrar låses upp med elektroniska nyckelbrickor. Behöver du fler nyckelbrickor kan du beställa det. Extra nyckel till övriga allmänna utrymmen beställer du via styrelsen. Extra nyckel till din lägenhet beställer du själv.
Nyckelbrickor
Om utryckningspersonal behöver komma in
Polis, ambulans och annan utryckningspersonal har tillträde till våra fastigheter med hjälp av en särskild kod som endast polisens ledningscentral känner till och lämnar ut.
Vad händer vid elavbrott?
Om ett elavbrott skulle inträffa kopplas ett reservbatteri på som stöd till strömförsörjningen. Om även reservbatteriet skulle sluta fungera låses portarna upp.
Vilka uppgifter lagras i systemet?
Varje nyckelbricka är kopplad till ett lägenhets-id. Låssystemet sparar uppgifter i högst två veckor om vilket lägenhets-id som har passerat en elektroniskt låst dörr. Om något brottsligt inträffar i fastigheten kan styrelsen besluta om att lämna ut dessa uppgifter till polisen. Styrelsen kan dock inte se vilka uppgifter som lämnas ut till polisen. Föreningens förvaltare har också tillgång till de sparade uppgifterna för att vid behov kunna felsöka vid tekniska fel.
Beställa fler nyckelbrickor
Om du vill beställa fler nyckelbrickor gör du det via formuläret på sidan Kontakt, välj ämne "Beställ extra nyckelbricka" För dig som har återkommande besök, till exempel hemtjänst eller sjukvård i hemmet, kan beställa extra nyckelbrickor även för detta ändamål.
Övriga nycklar
Om du behöver extra nycklar till allmänna utrymmen eller till din lägenhet gäller följande:
- Nyckel till allmänna utrymmen beställer du via styrelsen via formuläret på sidan Kontakt, välj ämne "Kontakta styrelsen".
- Nyckel till din lägenhet beställer du själv hos valfri låssmed.
Om porttelefonen
Läs om hur porttelefonen fungerar, och hur du kan öppna porten med hjälp av Aptus Home-appen.
Tillfällig portkod för besökare
Du kan beställa en tillfällig kod till din port, eller till källaringången som leder till föreningslokalen. Det kan vara användbart när du väntar gäster vid ett speciellt tillfälle. Den tillfälliga koden får vara aktiv under högst fyra timmar, och aldrig efter kl. 22. Du beställer koden via formuläret på sidan Kontakt, välj ämne "Tillfällig portkod för besökare". Kom ihåg att ange
- vilken port det gäller
- datum
- tid då den tillfälliga koden ska vara aktiv (till exempel "kl. 12-14") .