Porttelefon

Porttelefonen kopplas till det telefonnummer du önskar. Är ni flera i hushållet och har olika efternamn går det självklart bra att anmäla flera namn. Om du väljer att koppla porttelefonen till din fasta telefon, tänk på att den måste klara av tonval.

Uppgifter kopplade till porttelefonen

När du flyttar in kopplas ditt telefonnummer till porttelefonen. Om du senare vill ändra uppgifterna gör du det via via formuläret på sidan Kontakt, välj ämne "Porttelefon, trapphustavla".  

Porttelefonens nummer

Här är det nummer som visas på din telefons skärm när någon besökare ringer på:

  • 0850920714 för dig som bor på Artillerigatan
  • 0850920715 för dig som bor på Armfeltsgatan

Spara gärna numret i dina kontakter så du inte missar någon besökare.

Så här svarar du

  • När det ringer, besvara samtalet som vanligt.
  • För att öppna porten: tryck på 5 på din telefon.
  • Neka tillträde: tryck # eller lägg på luren.

Så här gör dina besökare

  • Tryck på knappen intill texten “TRYCK HÄR”.
  • Porttelefonen visar nu en lista med alfabetiska intervall, A-F, G-L och så vidare. Tryck på knappen invid det intervall där det aktuella efternamnet ingår.
  • Navigera på detta sätt vidare till det aktuella namnet. Tryck på knappen intill för att ringa.
  • Den boende svarar och ni kan nu prata med varandra.
  • Accepteras ditt tillträde blir nyckelhålet grönt på skärmen och dörren låses upp.
  • Om du nekas tillträde visas detta på skärmen och nyckelhålet blir rött.

Öppna porten med Aptus Home-appen

Som ett alternativ till att öppna porten via porttelefonen, till exempel om den är ur funktion, kan du öppna porten med hjälp av Aptus Home-appen.

  • Öppna appen Aptus Home på din mobil.
  • Klicka på menyn högst upp till vänster och välj Låsa.
  • Klicka på Lås upp dörr.

Tillfällig portkod för besökare

Du kan beställa en tillfällig kod till din port, eller till källaringången som leder till föreningslokalen. Det kan vara användbart när du väntar gäster vid ett speciellt tillfälle. Den tillfälliga koden får vara aktiv under högst fyra timmar, och aldrig efter kl. 22. Du beställer koden via formuläret på sidan Kontakt, välj ämne "Tillfällig portkod för besökare". Kom ihåg att ange

  • vilken port det gäller
  • datum
  • tid då den tillfälliga koden ska vara aktiv (till exempel "kl. 12-14") .