Ordningsregler för lokalhyresgäster
Att vara lokalhyresgäst i en bostadsrättsförening, innebär ett gemensamt ansvar tillsammans med bostadsrättsinnehavarna och skyldigheter gentemot föreningen. Såväl lokalhyresgäster som bostadsrättsinnehavare, även gäster, hantverkare eller andra nyttjare av lokal eller bostadsrätt, omfattas således av ordningsregler.
1. Vad händer om ordningsreglerna inte följs
Om ordningsreglerna inte följs kan styrelsen i allvarligare fall ifrågasätta om hyresförhållandet ska fortsätta eller sägas upp. Vid regelbrott måste styrelsen först uppmana den som bryter mot reglerna att följa dessa. Om medlemmen eller hyresgästen trots uppmaningen inte följer reglerna kan det därefter bli fråga om uppsägning. Förseelser som är av mindre betydelse för föreningen, övriga lokalhyresgäster eller medlemmar ska efter tillsägelse av styrelsen beaktas och i förekommande fall rättas till.
2. Allmän aktsamhet
Hyresgästen ska vara rädd om och väl vårda föreningens all egendom. Gårdar och grönytor tillhör fastigheten, det vill säga är föreningens egendom. Var aktsam om träd och rabatter. Om skada inträffar i fastigheten, tag i första hand kontakt med Storholmen Förvaltning AB, se Felanmälan.
3. Säkerhet
Kontrollera alltid att ytterporten och garageporten i fastigheten går i lås efter in- och utpassering. Släpp inte in okända personer i fastigheten. Lämna inte källardörrar olåsta.
Öppen eld är förbjuden i lokalen. Lokalen ska vara utrustad med fungerande brandvarnare. Meddela gärna grannar eller styrelsen ifall lokalen inte nyttjas under en längre tid. Informera styrelsen omgående om du tappat bort någon Aptus-bricka så att denna kan spärras. På grund av brandrisk, evakuering men även renhållning är det strängt förbjudet att lämna personliga föremål i korridorer, trapphus eller andra allmänna utrymmen. Rökning är inte tillåtet i trappor, portgångar eller andra allmänna utrymmen. Det är inte tillåtet att sätta för ventilationskanaler, då detta orsakar obalans i ventilationssystemet och problem med ventilationen i andra lokaler, lägenheter och trapphus.
4. Gemensamma kostnader
Var sparsam vid varmvattenförbrukning och lämna inte vatten rinnande i onödan. Var också sparsam med el i fastighetens gemensamma utrymmen. Kostnader för vatten och el betalas av alla lokalhyresgäster och bostadsrättsinnehavare gemensamt.
5. Luftning av element
Om du tror att dina element kan behöva luftas, så ska du inte göra det själv. Gör i stället en felanmälan hos Storholmen Förvaltning, se Felanmälan, så åtgärdar vår förvaltare elementen vid kommande rondering i fastigheten.
6. Lokalens ytterdörr
Ifall du hyr en lokal men dörr till ett trapphus, är det inte tillåtet att sätta upp lappar och etiketter på dörrar eller gemensamma ytor i trapphuset.
7. Skadedjur, matning av fåglar och husdjur
Om mjölbaggar, silversmyg, klädmal eller andra skadedjur upptäcks i lokalen, kontakta styrelsen omgående. Du ska också kontakta Anticimex för sanering av din lokal. Föreningen har avtal med Anticimex som täcker kostnaderna för detta. Matning av fåglar är inte tillåten inom fastigheten eftersom matrester riskerar att locka till sig råttor eller andra skadedjur. Ifall husdjur vistas i lokalen, får de inte störa eller förorena fastigheten och inte heller rastas på gården. Plocka upp djurets spillning. Hundar och katter måste hållas i koppel på allmänna ytor.
8. Cyklar, barnvagnar, mopeder, mc m.m.
Cyklar ska förvaras i cykelställ, inte ställas utanför portar eller i trapphus. Barnvagnar ska förvaras i lokalen. Mopeder, vespor och motorcyklar ska parkeras på gatan, inte på gräsmattor eller i cykelställ. Du måste ha särskilt tillstånd för att få parkera på föreningens mark.
9. Avfallshantering, el-avfall, kemiska produkter
Du är skyldig att samla upp, sortera, lagra och borttransportera följande:
- batterier
- grovsopor
- lysrör
- farligt avfall enligt vid var tid gällande miljölagstiftning
- metallförpackningar
- färgat och ofärgat glas (separat)
- hårda plastförpackningar
- pappförpackningar
- tidningar
- komposterbart avfall.
Hyresvärden ordnar med avfallskärl för hushållsavfall och ombesörjer bortforsling av hushållsavfall som härrör från hyresgästens verksamhet i lokalen.
10. Störningar
För allas trivsel, är det viktigt att man inte störs av grannar eller omkringboende och alla är skyldiga att visa hänsyn. Lagen ser strängt på störningar. Den som stör och inte rättar sig efter tillsägelse från styrelsen, kan i allvarligare fall bli uppsagd från sitt hyresförhållande. Skyldigheten gäller för lokalen men också för gemensamma utrymmen, till exempel trapphus, hissar, gemensamma korridorer, gårdar och grönytor. Reglerna mot störning gäller dygnet runt men är extra angelägna att följa från kl. 22.00 på kvällen till kl. 7.30 på morgonen samt veckoslut och helgdagar. Hög ljudnivå, till exempel musik och sång är strängt förbjudet mellan kl. 22.00 och 7.30.
11. Lokalunderhåll och förändringar i lokalen
Hyresgästen ansvarar för att underhålla lokalen. Vad som ingår i lokalen och vad som ska underhållas framgår av hyresavtalet.
Det är särskilt viktigt att ha uppsikt över våtutrymmen då läckageskador kostar stora pengar och i allmänhet leder till stort obehag för den som drabbas. För all renovering och ombyggnad krävs styrelsens godkännande i förväg. Därtill ska gällande lagar, regler och byggnormer följas vid varje renovering och ombyggnad. Med renovering i lokal avses målning av väggar, tak och fönster, tapetsering och åtgärder av golv så som slipning av parkett. Kontakta alltid styrelsen även innan renoverings- eller ombyggnadsarbete sätts igång! Det är viktigt att ta hänsyn till grannar och omkringboende när det utförs arbeten i lägenheten. Bullriga och störande arbeten får endast utföras mellan kl. 8.00 till 17.00 vardagar, ej helger. Självklart ska omfattande renoveringsarbete också annonseras i förväg, med kontaktuppgift både till hyresgästen och till hantverkare som utför arbetet. Mindre och kortare arbeten, till exempel hamrande och borrning får även utföras mellan kl. 12.00 och 18.00 på helger.
12. Vid inflyttning och avflyttning
Vid in- och utflyttning, var aktsam om våra trapphus, hissar och allmänna utrymmen. För hissarna finns skyddsmattor till väggarna som ska användas vid alla transporter av större föremål i hissen. Hissmattorna finns i källaren under Artillerigatan 86. Kontakta styrelsen (se Kontakt) ifall du ska använda hissarna för dylika transporter och behöver mattorna. Hissen får inte överbelastas. Om flyttransporten leder till driftstopp eller skador på hissen kommer hyresgästen att debiteras för reparationen. Alla skador som uppstår på till exempel hiss, trappuppgång, entrédörrar etc under in- och utflyttning åtgärdas, efter samråd med styrelsen, av hyresgästen. Hyresgästen står också för kostnaderna. Vid utflyttning ska en gemensam slutbesiktning av lokalen ske.